"OnlyFans mezenasgo artistikoko plataforma izateko asmoarekin sortu zen, baina gaur egun ezkutuko prostituzioko plataforma da"

Erredakzioa 2025eko maiatzaren 21a

Towanda Rebelseko kideak.

TERESA LOZANO eta ZUA MENDEZ madrildarrak Laudioko Lezeaga Aretoan egongo dira II. Jardunaldi Feministen barruan, prostituzioari eta abolizionismoari buruz mintzatzen.

Feminismoaren esparruan, Espainiako estatu mailan, polemisten ospea lortu duzue, eta Laudiora ekarriko duzuen proposamena ildo beretik doa. Izan ere, OnlyFans, sugar dadyei eta prostituzio modu berriei buruz hitz egiteko prest zaudete. Ezer baino lehen, argitu al dezakezue zertan datzan online zerbitzua eta terminoa, ezagutzen ez dituenarentzat?

Prostituzio edo prostituzio 2.0 modu berri horiei buruz hitz egitea da asmoa: nola saltzen dizkiguten, zer estrategia dituzten erakartzeko, etab.

Terminoak ezagutzen ez dituenarentzat, OnlyFans-i buruz hitz egingo dugu. Mezenasgo artistikoko plataforma izateko asmoarekin sortu zen, baina gaur egun ezkutuko prostituzioko plataforma da, eduki erotikoa eta pornografikoa saltzen duena.

'Sugar dating'-a ezkutuko prostituzio-modu bat ere bada, eta berezitasun bat du: "bitartekari-agentzien" bidez, neska oso gazteak harremanetan jartzen ditu, 'sugar babies' deiturikoak, adineko jaunekin, 'sugar daddies' deiturikoekin, ustezko mezenasgo-harreman bati ekin ahal izan diezaioten (gizonezkoa bera bihurtzen da haren babesle konpainiaren truke), benetan sexu-truke argi bat ezkutatzen duena (inplizitua edo esplizitua).

Beraz, prostituzio-eredu bat da, eta, gainera, esperientzia duen gizonaren ideia estereotipikoa islatzen du vs. neska errugabea, eta harreman desberdinak apurtzen ditu adinari, klase sozialari, botereari eta abarri dagokienez.

Zertan zentratuko duzue kritika?

Prostituzio-modu berri horien kritika prostituzioaren instituzioaren aldez aurreko analisi kritiko batetik abiatzen da, emakumeen eta neskatoen aurkako indarkeria- eta/edo desberdintasun-modu gisa. Analisi feminista klasikoa da, prostituzio-modu berri horiei aplikatua, zeintzuk askatzaile gisa saltzen zaizkigun, guztiz kontrakoak direnean: patriarkalak eta zapaltzaileak.

Ahalduntze faltsuari buruz ere eztabaidatuko duzue. Zertaz ari zarete?

Ahalduntzea terminoaren desitxuratze interesatuaz ari gara. Kontzeptu feminista horrek erabakiak hartzeko eta boterea eskuratzeko prozesuetan emakumeen parte-hartzea handitzeari egiten dio erreferentzia.

Guk baieztatzen dugu lobby proxenetak eta sexuaren industriak etengabe manipulatzen dituztela kontzeptu feministak bere alde, eduki politiko guztia kenduta eta gizartea nahastuta.

Prostituzioaren kasuan, etengabe entzuten ditugu gure gorputza saltzeak, gure "kapital erotikoari" etekina ateratzeak emakumeak bezala ahalduntzen gaituela dioten mezuak, eta hori guztiz faltsua da. Ez gaitu ahalduntzen, eta, gainera, emakumeen eta gizonen arteko desberdintasuna finkatzen eta iraunarazten du.

"Feminismoan ez dago prostituzioaren inguruko eztabaidarik. Feminismoak, hasieratik, jarrera abolizionista duelako. Izan ere, sufragistak abolizionistak ziren jada, prostituzioa neskatoen eta emakumeen aurkako muturreko indarkeria mota bat zela ulertzen zutelako"

Prostituzioaren inguruko eztabaida etengabea dago feminismoaren barruan, eta zuek prostituzioa indargabetzearen alde egiten duzue. Nola azalduko zenukete zuen jarrera eta zein urrats eman behar diren politikoki zentzu horretan?

Feminismoan ez dago prostituzioaren inguruko eztabaidarik. Feminismoak, hasieratik, jarrera abolizionista duelako. Izan ere, sufragistak abolizionistak ziren jada, prostituzioa neskatoen eta emakumeen aurkako muturreko indarkeria mota bat zela ulertzen zutelako.

Kontua da interes handia dagoela eztabaida dagoela eta feminista batzuk prostituzioaren alde daudela dioen ideia hori nahasteko eta zabaltzeko, prostituzioa legitimatzeko.

Feminismoak emakume guztien askapena eta emantzipazioa bilatzen du. Beraz, de facto, hori bateraezina da emakumeak kontsumo publikoko ondasun gisa erosi edo alokatu ahal izatearekin.

Guretzat beharrezkoa eta premiazkoa da prostituzioaren lege abolizionista integral bat onartzea eta ezartzea. Alde batetik, sexu-esplotazioaren biktima diren emakumeak modu eraginkorrean babestuko dituena eta horiek konpontzeko behar diren baliabide ekonomiko guztiak (fisikoak zein emozionalak) haien eskura jarriko dituena, eta, bestetik, putazaleak eta proxenetak zigortuko dituena.

Gainera, abolizionismoak neurri batzuk aurreikusten ditu berdintasunean oinarritutako hezkuntza ezartzearekin lotuta, belaunaldi berriek uler dezaten prostituzioa esklabotza modu bat dela, eta hori bateraezina dela berdintasunezko gizarte-eredu batekin.

Hau da, abolizionismoa ez da soilik lege edo neurri zehatzak, baizik eta paradigma sozialaren aldaketa sakon bat, arrakastaz gauzatzeko bi gauza behar dituena: denbora eta dirua.

Zuen edukietan oihartzun handiena izan duenetako bat putazaleei zuzendutako bideoa izan zen. Zein da beraientzat duzuen mezua?

Gure herrialdean erabateko zigorgabetasuna duten arren, guk neskatoen eta emakumeen sexu-esklabotzaren beharrezko erasotzailetzat eta konplizetzat jotzen ditugu. Mezu hau helarazi nahi genien: beren ekintzak ez zaizkigula axolagabe iruditzen, eta, legeak oraindik horrela aurreikusten ez badu ere, guretzat delitugileak direla.

Gainerako gizartearentzako mezua ere bazen, gure garaiko bidegabekeria sozial handienetako baten aurrean normalizatu, hutsaldu eta beste aldera begiratzen duelako, emakumeen aukera askearen mitoan oinarritzen direnentzat eta, horrela, prostituzioa bezalako erakunde bortitz eta deprimente baten existentzia justifikatzen dutenentzat.

Bideo horrek sexu-langileen erantzuna ere jaso zuen. Zein da zuen iritzia?

Ez dago "sexu-lanik", ezta "sexu-langilerik" ere. Gure kanpainak zuzenean hitz egiten zien putazaleei, ez prostituitutako emakumeei, biktimatzat hartzen ditugunei.

Ondo ulertzen dugu emakumeek, prostituzioaren barruan dauden bitartean, bizimodu gisa defendatzea eta beren egoera beren aukera asketik abiatzen dela sinestea. Horregatik, gure mezua ez doa inoiz haiengana, baizik eta prostituzioa kontsumitu dutela aitortzen duten 10 gizonetik 4ri, maite ez dituztela dakiten emakumeei sartzeagatik ordaintzen dietenei.

Beraiei buruz hitz egin eta aurrez aurre jarri behar ditugu. Diruak, baita biktimen adostasunak ere (benetako baimena ez dena), ez ditu haien egintzak legitimatzen.

Towanda Rebels oso esparru desberdinak hartzen dituen proiektua da. Azalduko diguzue?

Bi emakume gara feminismoaren komunikazio- eta dibulgazio-proiektu bat aurrera ateratzen. Sare sozialetarako dibulgazio-edukia egiten dugu, baita gizartea kontzientziatzeko eta indarkeria matxista prebenitzeko kanpainak ere.

Halaber, berdintasunari buruzko tailerrak ematen ditugu udal, ikastetxe eta institutu, erakunde, enpresa eta profesionalentzat, hainbat liburu argitaratu ditugu, antzezlan bat eta, berriki, baita Espainiako feminismoaren historiari buruzko dokumental bat ere.

LAGUN AGURGARRIA:

Bisitatzen ari zaren webgune hau euskararen normalizazioaren alde Aiaraldea Ekintzen Faktoria proiektu berrituak garatzen duen tresnetako bat da.

Euskarazko hedabideak sortu eta eskualdean zabaltzeko gogor lan egiten dugu egunero-egunero langile zein boluntario talde handi batek.

Hedabide herritarra da gurea, eskualdeko herritarren ekarpen ekonomikoari esker bizi dena, jasotzen ditugun diru-laguntzak eta publizitatea ez baitira nahikoa proiektuak aurrera egin dezan.

Herritarra, anitza eta independentea den kazetaritza egiten dugu, eta egiten jarraitu nahi dugu. Baina horretarako, zure ekarpena ere ezinbestekoa zaigu. Hori dela eta, gure edukien hartzaile zaren horri eskatu nahi dizugu Aiaraldea Ekintzen Faktoriako bazkide egiteko, zure sustengua emateko, lanean jarraitu ahal izateko.

Bazkideek onura eta abantaila ugari dituzte gainera, beheko botoian klik eginda topatuko duzu informazio hori guztia.

Faktoria izan, egin zaitez bazkide.

Aiaraldea Hedabideko lantaldea.


Izan bazkide